Powrót

WRZESIEŃ

Podczas drugich zajęć koła techniczno-informatycznego uczniowie klasy IV samodzielnie przygotowali i skonsumowali pyszne gofry. Wykorzystane do tego celu zostały, zakupione z programu Laboratoria Przyszłości, tj. mikser, gofrownice oraz przybory kuchenne. Każdy uczeń mógł wybrać kilka smakowitych dodatków, ale także każdy uczeń przyniósł wybrane prze siebie przysmaki, z którymi chętnie się dzielił z resztą grupy. Smacznego

      


MARZEC

5 marca na zajęciach koła techniczno-informatycznego uczniowie zorganizowali kulinarny "festiwal" smaków. Jedna grupa przygotowywała smaczne tosty. Każdy mógł samodzielnie skomponować swoją kanapkę na gorąco, z pomocą serca wędlin, pomidorka, ogórka, cebulki, ketchupu oraz przypraw ziołowych. Wszystko było zapiekane w kombiwarze zakupionym w ramach programu Laboratoria przyszłości dla naszej szkoły. Grupa druga przygotowywała pucharki owocowe. Dziewczynki bardzo sprawnie pokroiły ananasa, melona, gruszki, banany i arbuza. Każdy z degustujących mógł skorzystać z przygotowanych sosów, ale najczęściej był to sos czekoladowy. Na zakończenie wszyscy przystąpili do mycia noży, desek do krojenia oraz innych przyborów kuchennych, które także użytkujemy dzięki zakupom w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

  

   Pokrojone i zaraz będzie ...                            Owoce co nie co

 

    Przygotowania do tostowania                           Proszę się poczęstować

  

       Kulinarny bałaganik                             Degustujemy tosty

 

Kolejna porcją w przygotowaniu


LUTY

Podczas zajęć techniki oraz koła techniczno - informatycznego uczniowie samodzielnie wykonali portrety wybranych pisarzy polskich. Swoje działania rozpoczęli od wydrukowania w formie obrazu olejnego portretów twórców na zakupionym uprzednio płótnie malarskim. Następnie przystąpili do wykonania drewnianych ramek na których będą naciągane płótna. Dzięki zakupionym w ramach Laboratoriów Przyszłości narzędziom tj. zszywacz tapicerski, piły do drewna oraz imadła, praca była bardzo przyjemna i bezpieczna. Płotna z obrazami zostały zamocowane na ramkach, a następnie przekazane do szkolnej biblioteki. Opiekunka biblioteki p. Agnieszka Olejarz obiecała jak najszybciej wyeksponować prace uczniów na jednej ze ścian biblioteki. Wykonanie prac wyniosło około 4 godzin lekcyjnych, co było możliwe dzięki wykorzystaniu pomocy, narzędzi z programu Laboratoria Przyszłości.

         

    Miejsce i narzędzia pracy nad ramkami                                 Samodzielnie wykonane ramki

                 

 Nasze zdjęcia wydrukowane w technice malarskiej

Zszywamy ... dużo siły

Nasi pisarze na naszych obrazach

                                    Twórcy i ich dzieła


STYCZEŃ

Podczas zajęć technicznych chłopcy z klasy 4 zaprojektowali i wydrukowali w drukarce 3D, zakupionej w ramach Laboratoria Przyszłości, brakujące korki do stojaków z zestawów do badmintona. Korki te to kolejna praca uczniów, którzy z pomocą drukarki 3D tworzą zamienniki przyborów szkolnych, które bardzo ciężko jest dokupić lub ich zakup jest niemożliwy. Kolejnym zaplanowanym działaniem związanym z wykorzystaniem druku w 3D będą uchwyty do pracowni muzycznej.

            

            Drukujemy                                       Jeszcze dwa i mamy komplet

 

Nowe korki

   

                 Porównanie z oryginałem                W zestawie badmintona


GRUDZIEŃ

Podczas zajęć koła techniczno - informatycznego klasy 4 uczniowie przystąpili do wypiekania świątecznych pierniczków. Grupa została podzielona na dwu osobowe drużyny, których zadaniem było wałkowanie i wykrawanie gwiazdkowych pierniczków. Z pomocą zakupionych w programie Laboratoria przyszłości przyborów kuchennych (noże, wałki i wykrojniki) oraz wykorzystując elektryczny piec, każdemu zespołowi udało się wypiec blachę pysznych i wyrośniętych gwiazdeczek piernikowych. Nad działaniem piekarnika czuwała specjalna grupa, zaopatrzona w rękawice odporne na wysoką temperaturę oraz w zestawy do wkładania i wyjmowania gorących ciasteczek. Najładniejszymi wypiekami została poczęstowana pani dyrektor, pani sekretarka oraz pani wychowawczyni.

     

   

LISTOPAD

Na zajęciach techniczno - informatycznych uczniowie klasy 4 wykonywali tzw. "wprasowanki" na koszulki do zajęć w-f. Każdy uczeń wykonywał serię zdjęć innym uczniom. Były to zdjęcia portretowe, które następnie zostały przygotowane do wprasowania na białe koszulki sportowe. Każdy uczeń samodzielnie fotografował innych oraz samodzielnie wprasowywał swoje zdjęcie z imieniem na koszulce. Podczas zajęć uczniowie korzystali ze sprzętów zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości, tj. aparatu cyfrowego, żelazka z deską do prasowania. Efekt naszych prac daje dużo satysfakcji, szczególnie podczas zajęć sportowych z innymi klasami.

     

      

Na zajęciach techniki w klasach 4 i 5 uczniowie zdobywali umiejętności korzystania z papieru do naprasowanek na biały materiał. Wykorzystywali, zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości, żelazko oraz deskę do prasowania. Każdy uczeń samodzielnie zaprojektował swój "woreczek na skarby" a następnie umieszczał na nim swoje imię wydrukowane na odpowiednim do tego celu papierze.  Część uczniów wykonywała również wesołe obrazki, które również zostaną umieszczone na koszulkach sportowych.

Wykorzystując zestawy elektrotechniczne, zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości,  uczniowie klasy 4 próbowali tworzyć, na podstawie gotowych schematów, swoje własne projekty techniczne, min. dzwonek, pojazdy mechaniczne czy też poruszające się elektrownie wiatrowe. Próbowali również tworzyć projekty wg własnej inwencji, co skutkowało bardzo ciekawymi pomysłami pojazdów, stworów czy też technicznych "usprawnień". Największą satysfakcję uczniowie mieli pracując z małych zespołach, rywalizujących o jak najbardziej nowatorski pomysł.

      

  

Uczniowie kl. 7 na lekcjach informatyki wykorzystali sprzęt zakupiony w programie "Laboratoria Przyszłości" - drukarkę 3D. Zapoznali się z jej budową i działanie. Wydrukowali kapturki do zabezpieczeń zaworów grzejnikowych.

    


PAŹDZIERNIK

Miesiąc październik rozpoczął się na słodko. Nowa grupa dzieci z koła informatyczno - technicznego w dniu 4 października podczas zajęć kulinarnych przygotowała dla uczestników oraz chętnych uczniów szkoły przygotowała przepyszne GOFRY. Wszyscy uczestnicy zajęć kulinarnych, mieli przygotowane wcześniej w domu dodatki do gofrów w postaci dżemów, syropów, owoców sezonowych oraz dodatkowych słodyczy. Wszyscy chętni mogli skorzystać z bitej śmietany, polewy czekoladowej i karmelowej, dekoracyjnych posypek, cukru pudru oraz z plastrów banana i winogronu. 

Dzieci do pieczenia wykorzystały zakupioną w programie "Laboratoria Przyszłości" gofrownicę oraz bardzo przydatne pomoce kuchenne, jak szczypce, noże czy fartuszki. 

Smaczny poczęstunek to dopiero początek działań kulinarnych w nowym roku szkolnym.

   

    


WRZESIEŃ

Na zajęciach dodatkowych dziewczęta z klasy piątej zorganizowały dla pozostałych uczniów klasy oraz dla klasy czwartej warsztaty kulinarne. Na warsztaty złożyła się część praktyczna, podczas której uczennica Alicja Dziak zaprezentowała możliwości sprzętu do obróbki żywności (mikser, gofrownicę i piecyk grzewczy). Uczniowie zadawali pytania dotyczące działania poszczególnych urządzeń oraz działania praktycznego sprzętu AGD. Po części teoretycznej przyszedł czas na praktykę. Dziewczęta pokazały jak w bezpieczny i higieniczny sposób przygotować jabłko do konsumpcji przez większą liczbę dzieci. Skaleczeń nie odnotowano. Pokazywane urządzenia AGD oraz przybory kuchenne (noże, deski do krojenia) zakupione zostały w ramach programu "Laboratoria przyszłości. W każdym miesiącu są one wykorzystywane podczas zajęć kulinarnych dla dzieci i młodzieży naszej szkoły.

            


CZERWIEC

W ostatnim miesiącu mijającego roku szkolnego klasa VII zorganizowała ognisko dla wszystkich uczniów klasy, nie tylko tych należących do koła informatyczno - technicznego. Wszyscy uczniowie skorzystali z możliwości, upieczenia sobie i konsumpcji pysznej kiełbaski. Impreza ta odbyła się celem podsumowania działania koła, omówienia zakresu realizacji tematyki spotkań związanych z programem "Laboratoria Przyszłości". Zaplanowano również działania w nowym roku szkolnym, które będą się opierały na wykorzystywaniu sprzęty, pomocy i materiałów zakupionych dla uczniów naszej szkoły z programu "Laboratoria przyszłości. Na zakończenie uczniowie otrzymali dyplom, w ramach podziękowania za zaangażowanie i poświęcony czas w pracach koła.

   


MAJ

W ramach zajęć koła informatyczno - technicznego chłopcy z klasy siódmej i ósmej, pod opieką p. Dariusz Czyżewskiego wykonali kilka prac remontowych i naprawczych przy i na sali gimnastycznej. Wyrównali obrys drzwi wejściowych, które od jakieś czasu wymagały "kalibracji". Następnie wzmocnili mocowania odbojników piankowych, które znajdują się w obrysie bramek. Poprawili również mocowania samych słupków bramkowych oraz usunęli wcześniejsze mocowania gwintowe. Wszystkie te prace było możliwe dzięki użyciu narzędzi i pomocy zakupionych w ramach rządowego programu "Laboratoria Przyszłości". Był to strug elektryczny, szlifierka kątowa, zestaw śrubokrętów z grzechotką oraz dla bezpieczeństwa chłopcy korzystali z okularów anty odpryskowych  oraz wzmocnionych rękawic technicznych.

Narzędzia i elektronarzędzia już wielokrotnie przydawały się podczas drobnych napraw. W przyszłości również będziemy z nich chętnie korzystać.

         


KWIECIEŃ

W ramach programu Laboratoria przyszłości nasza szkoła zakupiła sprzęt audio-video oraz sprzęt nagłaśniający. Podczas akademii z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, zakupiony sprzęt bardzo się przydał. Profesjonalne nagłośnienie w pełni umożliwiło pokazanie artyzmu wykonawców, zarówno recytatorów jak też uczniów, którzy zagrali na flecie oraz skrzypcach. Przy konsoli audio swoją wspaniałą rolę wypełniał Pan Jakub, dla którego sprzęt wykorzystywany do obsługi dźwiękowej akademii i imprez szkolnych nie ma tajemnic. Utrwaleniem uroczystości w postaci filmu wideo oraz zdjęć zajmowali się chłopcy z klasy VIII, których wychowawcą jest p. Dariusz Czyżewski, szkolny koordynator programu Laboratoria Przyszłości. Również oni dokonali obróbki materiału wideo oraz zdjęć, które zostały umieszczone na stronach naszej szkoły.

   

 


MARZEC

Po wielu przymiarkach i próbach udało się nareszcie usytuować gablotkę z wydrukami z drukarki 3D, pod bardzo szumną nazwą "BIBLIOTECZKA WYDRUKÓW 3D". Tłem dla prac naszych uczniów są fotografie powstałych wcześniej prac 3D, które albo zostały podarowane zdolnym dzieciom lub gościom naszej szkoły.

Na trzech poziomach umieszczono prace wykonane podczas zajęć techniki, informatyki oraz zajęć koła techniczno-informatycznego. Prace te powstawały (i dalej będą powstawać) również podczas zajęć z drukarką 3D w klasach młodszych 0 -III.

Biblioteczka będzie systematycznie uzupełniana o prace w technice druku trójwymiarowego, w tym prace, które posłużą jako pomoce do poszczególnych przedmiotów, bądź też jako zamienniki popsutych lub zniszczonych "zębem czasu" przyborów szkolnych.

   

  

      


LUTY

W lutym odbyło się kilka zajęć praktycznych z przygotowania, projektowanie i obsługi programów dla prawidłowego wykonywania wydruków 3D. Uczniowie poznali 

-  strony internetowe z których za darmo można ściągać gotowe wzory różnorodnych przedmiotów, postaci i znaków do późniejszego ich przeprojektowania

-  stronę TINKERCAD.COM gdzie można w prosty sposób od początku stworzyć własny projekt, lub też przerobić dowolny gotowy, dodając do niego własne elementy i dodatki

-  z pomocą programu FLASHPRINT 5 SYGNIS (oprogramowane zakupione razem z drukarką 3D) zmieniali parametry wydruku, w sposób który umożliwiał jego  późniejsze wydrukowanie

Wyzwaniem dla uczniów było również przygotowanie drukarki, założenie nowego (zielonego) filamentu oraz dopasowanie parametrów wydruku do rodzaju przedmiotu, który był wcześniej zaprojektowany. Z prac wcześniejszych oraz obecnych w kolejnym miesiącu zostanie stworzona biblioteczka wydruków 3D, tak by chętni mogli zobaczyć wytwory pracowni Laboratorium Przyszłości w naszej szkole. 

      

     


 

STYCZEŃ

Uczniowie należący do koła techniczno-informatycznego wykonali kilka "gier" działających na zasadzie obwodu elektrycznego. Do tego celu wykorzystali puste opakowania plastikowe z pokrywkami, przewody elektryczne z zakończeniami w kształcie złączek i krokodylków, żaróweczki oraz zestawy łączeniowe z klipsem.

Do wykonania "elektrycznych gier logicznych" uczniowie posłużyli się narzędziami i przyborami zakupionymi w ramach Laboratoria Przyszłości, tj. stacja lutownicza, pistolet i kleje na gorąco, wkrętarkę elektryczną z odpowiednio dobranymi wiertłami, kombinerki montażowe. Wykonane gry są bardzo dobrym narzędziem do nauki dla dzieci młodszych, gdyż zawierają plansze zapoznające dzieci z działaniami matematycznymi, krajami i ich stolicami, poznawaniem słownictwa  z języka angielskiego (kolory i przedmioty) oraz z gramatyką języka polskiego.

Młodszym kolegą i koleżanką z klas I - III bardzo te "elektryczne gry" spodobały się, tym bardziej że samodzielnie będą mogli zmieniać tablice do gry, zmieniając jednocześnie konfigurację przewodów obwodu elektrycznego (prawidłowe podłączenie prawidłowych odpowiedzi. 

      

       


GRUDZIEŃ

     

  


LISTOPAD

W dniach 21 - 24 listopada uczniowie klas 4 - 6 na zajęciach techniki wykorzystali sprzęt AGD zakupiony z programu Laboratoria Przyszłości do samodzielnego przygotowania, wypieczenia i podania - super smacznych GOFRÓW. Każda klasa miała za zadanie przygotować ciasto na gofry, korzystając z robota planetarnego oraz miksera (przydatny okazał się również blender do przyrządzenia sosów i polewy czekoladowej). Korzystając z zakupionej gofrownicy uczniowie wypiekali gofry, które następnie samodzielnie przyozdobili i smacznie skonsumowali. Pysznymi goframi zostali poczęstowani również nauczyciele mający zajęcia danego dnia w klasie "kucharzy".  Wszyscy zgodnie przyznali, że zakup i korzystanie z urządzeń AGD z programu Laboratoria Przyszłości był niezmiernie dobrym pomysłem. Smacznego!

         

      

                                     


Na ostatnich zajęciach techniki przed 11 listopada uczniowie klas 5 i 6 wykonali przypinki niepodległościowe. W pierwszym etapie wybrali wzory do druku, samodzielnie wydrukowali na kolorowej drukarce laserowej odpowiednią liczbę szablonów. W drugim zalaminowali znaczki, które następnie dokładnie wycieli. Na koniec do każdego znaczka (na stronie niewidocznej - spodzie) z pomocą zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości, pistoletu na klej przytwierdzili małe agrafki dzięki którym łatwiej przytwierdzić znaczek na ubraniu   w dniu święta Odzyskania Niepodległości przez Polskę.

 

 

    


Na zajęciach koła informatyczno-technicznego uczniowie klasy 6 zajęli się składaniem modeli elektrowni wiatrowych, doskonaląc w ten sposób swoje umiejętności techniczne i manualne, oraz poszerzyli swoją wiedzę na temat tego rodzaju pozyskiwania energii z siły wiatru.

   

     

Z elementów elektryczno-elektronicznych wykonywali dowolne łączenia, próby i testy działania swoich "botów". Największą inicjatywą wykazał się Michał Łukasiewicz, który z elementów obwodów elektrycznych potrafił zbudować poruszający się pojazd dwukołowy. Gratulacje

     

Zapraszamy na film 


PAŹDZIENIK

Podczas przedstawienia, przygotowanego w ramach koła teatralnego, został nagrany i zmontowany film ilustrujący pracę i spektakl pt. "Kopydłowo". Wykonano również fotorelację z wykorzystaniem sprzętu zakupionego z projektu.

 

Film dostępny jest pod linkiem 

https://suskowola.pl/podstawowka/2022-23/KOPYD%C5%81OWO.mp4


W ramach zajęć techniki uczniowie klasy 5 wykonali „Sakiewki na skarby” dla młodszych kolegów z klasy 3. Uczniowie wykazali się umiejętnościami krawieckimi, wycinając z przygotowanego materiału odpowiedniej wielkości prostokąty, których brzegi zszyli. Na wierzchu każdej „sakiewki” zostały wprasowane, również opracowane i wycięte przez uczniów, odpowiednie piktogramy. Przy wprasowywaniu znaków na „sakiewkach” uczniowie posłużyli się kupionym, w ramach projektu #LaboratoriumPrzyszłości, żelazkiem elektrycznym oraz deską do prasowania.

Zajęcia praktyczne zostały poprzedzone zapoznaniem się z instrukcją działania i obsługi żelazka elektrycznego parowego oraz pouczeniem przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, jak postępować w razie oparzenia się elementem grzewczym żelazka.

  

    


Pierwsze zabawy i próby programowania robota Photona

 

  


WRZESIEŃ

Kamera wideo oraz aparat fotograficzny jest często wykorzystywana podczas wszystkich szkolnych uroczystości, akademii, imprez sportowych czy też odbywających się w naszej szkole konkursów i turniejów przedmiotowych.

Uczniowie klas 4 – 8 przeszli szczegółowe szkolenie z zakresu dokumentacji kamerą wideo oraz aparatem cyfrowym wydarzeń szkolnych. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą oraz zdolnościami technicznymi.

Jednocześnie uczniowie bardzo zaangażowali się w działania związane z prawidłowym oświetleniem i nagłośnieniem miejsc, w których odbywają się sesje nagraniowe czy też zdjęciowe.

Ostatnia z nich to przeprowadzenie wywiadu z najlepszą zawodniczką drużyny unihokejowej dziewcząt młodszych.

  

 


Uczniowie klas 4 – 8 podczas zajęć informatyki uczyli się podstaw wydruku 3D. Pierwsze prace to głównie gotowe projekty, udostępnione w ramach programu Laboratoria Przyszłości wraz z programem FlashPrint 5 Sygnis oraz z wykorzystaniem platformy Tinkercad.

Podczas kolejnych zajęć uczniowie już sami tworzyli własne projekty, min. breloczki z imieniem czy figury geometryczne, wykorzystane następnie na zajęciach matematyki.

Najbardziej udane projekty zostały sfotografowane i umieszczone na tablicy obok sali, w której znajduje się część zakupionych urządzeń w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

  


Nasze kolejne zakupy

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany m.in do szkół podstawowych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

W ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości nasza szkoła zakupiła kolejne pomoce, które wzbogacą i uatrakcyjnią zajęcia.  

Ten sprzęt to: 

- roboty Photon,

- Camry piekarnik,

- robot kuchenny planetarny,

- mikser, blender,  piekarnik typu kombiwar halogenowy,  gofrownica,

- zestaw patelni, zestaw sztućców, zestaw noży, zestaw desek do krojenia, 

- żelazko i deska do prasowania,

- wyrzynarka, wkrętarka, imadło, strug elektryczny,

- stoły warsztatowe, taborety,

- pistolet do kleju, zszywacz, młotki, szczypce, taśma miernicza, kątownik, zestaw wkrętaków, automatyczne szczypce do izolacji, pilniki, punktaki, suwmiarka, kombinerki, skrzynka narzędziowa, obcęgi, piłka do metalu, rękawice nylonowe, gogle przeciwodpryskowe.

Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany na zajęciach techniki i informatyki oraz godzinach wychowawczych.

  

 

  


W listopadzie 2021 roku nasza szkoła przystąpiła do programu Laboratoria Przyszłości, a w grudniu otrzymała 60000,00 zł wsparcia finansowego przeznaczonego na zakup sprzętu i materiałów umożliwiających prowadzenie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w sposób ciekawy, angażujących uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

W ramach przyznanych środków szkoła na koniec roku 2021 zakupiła wyposażenie obowiązkowe i sprzęt nagłaśniający:

- drukarka 3D z akcesoriami,

- aparat fotograficzny Nikon,

- kamera wideo Canon,

- stacja lutownicza,

- mikrokontroler,

- mikrofon kierunkowy,

- mikroport z akcesoriami,

- gimbal,

- oświetlenie do realizacji nagrań,

- statyw z akcesoriami,

- zestawy elektryczne,

- klocki Gigo,

- eksperymenty - obwód prądu,

- sprzęt nagłaśniający (aktywny zestaw głośnikowy, analogowa konsola miksera, mikrofon).

Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany w czasie zajęć, uroczystości szkolnych zajęć pozalekcyjnych.  

    


Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry - bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

Więcej informacji na temat programu można przeczytać na stronach